7 października 2022

Adblue – czy w 2022 będzie wciąż powszechnie używany?

Od pewnego czasu, wszystkie samochody, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Zakłada ona obniżenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci samochodów zostali zobligowani do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest bardzo istotny szczególnie dla prawidłowego działania najnowocześniejszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue uzupełniany sporadycznie, ale jego brak w przypadku niektórych samochodów może całkowicie udaremnić jazdę. W sytuacji kiedy zabraknie tego płynu, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej spore problemy z kupnem tego środka, a ponadto jego cena jest bardzo wysoka.

Czym właściwie jest Ablue?

Środek Adblue służy do ograniczania emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach diesla. Wykorzystywany jest w samochodach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Trzeba wspomnieć, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych wykorzystuje się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Prognozuje się, że w przyszłości udział pojazdów posiadających zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na Adblue z wlewem zazwyczaj znajdującym się tuz przy wlewie paliwa (w niektórych samochodach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Wygórowane ceny płynu Adblue

Warto mieć na uwadze, że skład środka Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na markę. Najtańsza opcja to zatankowanie go z dystrybutora na stacji benzynowej. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych zalecane są płyny pakowane w kilkulitrowych kanistrach. Ostatnio ze względu na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Z jakiego powodu tak jest? Do wytworzenia tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, a także składnik jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, ponieważ zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że pojazd osobowy wykorzystuje około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim kosztem. Mimo tego kierowcy pojazdów osobowych robią zapasy Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Warto pamiętać, że silniki wysokoprężne wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać w ogóle włączone.

Problemy z kupnem płynu Adblue

Następstwem dużych podwyżek cen gazu jest również kłopot z kupnem Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę spory kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny bardzo wzrosły, to środek dostępny jest jedynie na niektórych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła przez braki. Mimo wszystko najważniejszy wytwórca Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny środka nadal mogą znacząco wzrastać. Aby nie pojawiły się problemy z dostępnością w kraju ograniczył on eksport tego produktu o 20 %.

Na ile wystarcza środek Adblue? 

Adblue jest płynem używanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach wysokoprężnych nowej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest ochrona środowiska. Przez wzgląd na skaczące ceny i problemy z ze stanami magazynowymi, należy wspomnieć na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko Adblue nie trzeba uzupełniać tak często jak paliwa. Na pewno jego zużycie zależy od rodzaju silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra starcza na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów płynu. Specjaliści zalecają, aby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada znaczący wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy zużywaniu oleju napędowego.